Märsky kesäohjelma

Kesällä lajiharjoittelun määrä useimmissa seuroissa vähenee ja kilpakausi on tauolla. Tämä mahdollistaa oheisharjoittelun osalta hieman intensiivisemmän harjoittelujakson, joka mahdollistaa haluttujen ominaisuuksien kehittämiselle vapaammat olosuhteet kuin kilpakausi. Lajitaidon ylläpitämiseksi on kuitenkin tärkeää päästä myös pelaamaan sulkapalloa kesän aikana. Pyri siis järjestämään pelejä/treenejä viikkoosi, mikäli seuran harjoittelu jää tauolle kesäksi!

Viikkorytmiä suunnitellessa muista, että päivien ei tarvitse olla samanlaisia, vaan kuormituksen taso saa vaihdella päivittäin. Kesä mahdollistaa monipuolisen harjoittelun lajikuormituksen ollessa pienempi, joten pyri ottamaan siitä kaikki irti. Rakenna n. 3-6 viikon syklin harjoituskokonaisuus, johon kuuluu kuormitukseltaan eritasoisia viikkoja. Suunnittele syklin loppuun kevyempi viikko, jossa harjoittelun intensiteetti voi pysyä samana, mutta harjoitusmäärä tippuu.

Kesästä kuuluu nauttia käymällä mökillä, ulkomailla tai muuta. Kehityksen takaamiseksi pyri rakentamaan kesän itsellesi räätälöity harjoituskokonaisuus niin, että harjoittelu loma-aikojen ympärillä on intensiivistä. Tällöin mökillä olemisen voi yhdistää kevyeksi viikoksi/ajanjaksoksi, jolloin painotus voi olla esimerkiksi korjaavissa harjoitteissa, pitkissä peruskuntoharjoitteissa (puutyöt ym.) ja lihashuollossa.

Lue Märskyn kesäsuunnitelma linkistä! 

märsky kesä