Petra Saarnivaara – treenaamisessa parasta on onnistumisen tunne ja kehittyminen

Sulkisliiton himatreenikisan voitti Tapion Sulkaa edustava liittoryhmäpelaaja Petra Saarnivaara. Me jututimme Petraa siitä, millaista U15-pelaajan arki on ja mistä hän haaveilee.

Mitkä ovat urheilijana suurimmat unelmasi tai tavoitteesi?

Haluaisin päästä niin pitkälle, kuin mahdollista ja haluaisin pärjätä ainakin Euroopassa.

Millaisia urheilijoita ihailet ja onko sinulla omaa idolia?

Kaikkia, jotka tsemppaavat loppuun asti ja tsemppaavat myös kavereita.

Kerro mielenpainunein sulkapallomuistosi?

Kaikki liiton Ruotsin matkat ovat olleet tosi kivoja ja mieleenpainuvimpia.

Mikä on ollut sulkapallourasi paras saavutus tai tärkein hetki tähän mennessä?

Jokainen pelivoitto ulkomailla ja aikuisten SM-kisoihin pääsy.

Miten valmistaudut peliin?

Kuuntelen tsemppaavaa musiikkia ja lämmittelen samaan tahtiin.

Minkälaiset asiat vaikuttavat siihen, että jaksat hyvin lähteä harjoituksiin ja edistyt hyvin?

Riittävä lepo, hyvä ilmapiiri hallilla ja halu oppia lisää ja kehittyä.

Harjoitteletko ja kilpailetko yhtä mielelläsi, tai teetkö jompaakumpaa mieluummin kuin toista?

Tykkään molemmista, mutta harjoittelen mieluiten, koska harjoittelussa huomaa paremmin sen mitä oppii ja mikä ei mene niin hyvin.

Mikä on lempiharjoituksesi?

Kun joku heittää samalta puolelta verkkoa kuin missä olen nopealla tahdilla palloja eri kohtiin etukentälle, jolloin pitää ottaa kaikki itsestä irti saadakseen pallot.

Mitkä ovat vahvuutesi kentällä?

Liikkuminen ja dropit.

Mikä mielestäsi on treenaamisessa parasta?

Onnistumisen tunne ja kehittyminen.

Nimeä valmentaja, joka on tähän mennessä vaikuttanut kasvuusi urheilijana kaikkein eniten.

Monet, mutta viime aikoina eniten Joonas Lepistö. Joonas on saanut mentaalipuolen selvästi vahvemmaksi ja parannettua liikkumisen ja lyönnin rytmiikkaa sekä tekniikkaa, ja montaa muuta asiaa.

Montako kertaa viikossa treenaat ja miten syöt?

Nyt on tullut lajitreenistä taukoa koronan myötä, mutta normaalioloissa lajitreeniä kahdeksan kertaa viikossa ja ainakin kolme oheista. Jos koulussa ei ole kiirettä ja viikonloppuna kisoja, määrät ovat isommat. Syön 5-6 kertaa päivässä terveellisesti.

Onko sinulla mitään paheita?

Jos on vapaa-aikaa, katson kännykkää ja Netflixiä. Ja treenaaminen vaikka en olisi ihan terve.

Pelaajien onnistumista mitataan usein vain kisamenestyksellä. Millaisista asioista itse huomaat, että olet kehittynyt?

Kun huomaan että jokin asia, jota olen harjoitellut, alkaa onnistumaan treeneissä ja kisoissa.

Minkälaista fysiikkatreeniä sulkapalloharrastajan kannattaa erityisesti tehdä lajin lisäksi?

Voima-, kestävyystreeniä ja huoltavaa.

Mikä on sun oma kestosuosikki treeniliike?

X-hyppy. 🙂

Kerro muutama vinkki treenimotivaation säilyttämiseen.

Tavoitteiden asettaminen. Jos jokin ei onnistu, sitä ei kannata jäädä murehtimaan, kannattaa ajatella, että seuraavalla kerralla menee paremmin. Kun taas onnistuu, kannattaa muistaa onnitella itseään.

Hyvinvointi koostuu monesta eri osa-alueesta, mitkä ovat sinulle kolme tärkeintä?

Ihmissuhteet, uni ja harrastukset.

Ehditkö koskaan vain istua alas ja rentoutua? Mitä teet silloin?

Ehdin treenien ja koulun jälkeen ja silloin katson Netflixiä.

Nimeä kaksi harrastustasi tai intohimoasi urheilun ulkopuolella.

Tanssi ja näytteleminen.

Kuvaile itseäsi kolmella sanalla?

Positiivinen, motivoitunut ja kiltti

Nimeä yksi henkilö tai taho jota seuraat somessa ja kerro miksi.

Seuraan monia sulkapalloilijoita, mutta etenkin Carolina Marinia, koska minua kiinnostaa miten hän treenaa ja pelaa.

Tästä voit tsekata Petran himatreenivideon